گزارش جانبدارانه حديث از قدرت ا... عليخاني

هفته نامه حديث قزوين، در يك گزارش تحليلي به حمايت از قدرت ا.... عليخاني پرداخت. در اين گزارش سعي شده است تنها كانديداهاي اصلاح طلب استان، قدرت ا...عليخاني و پسرش معرفي شود.

نويسنده گزارش، داوود محمدي، كانديداي حزب اعتماد ملي را همسو با جريان راست نشان داده و گفته كه طرفداران نيكويه و قنبري به دنبال اتحاد با وي هستند. متن اين گزارش را در زير بخوانيد:

تلاش‌ها براي رسيدن به تفاهم بر سر دو گزينه اصلي در هر دو جبهه –محافظه‌كاران و اصلاح‌طلبان –از مدت‌ها پيش آغاز شده است

اگرچه به نظر مي‌رسد در طيف محافظه‌كاران، به خاطر كثرت كانديداها، مشكلات بيشتري وجود دارد، ولي در جبهه اصلاح‌طلبان نيز با تمام تلاش‌هاي صورت گرفته، اتحاد معنادار ايجاد نشده است.

اكنون ابوترابي، نيكويه، قنبري، عباسي، انصاريان، ميرباقري و محمددوست از كانديداهاي قطعي محافظه‌كاران در انتخابات مجلس هشتم در مقابل شيخ قدرت عليخاني، محمدعليخاني و داود محمدي در طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلبان در قزوين مطرح هستند.

شواهد امر نشان مي‌دهد كه محافظه‌كاران بخاطر حضور در حاكميت و نداشتن مانعي چون رد صلاحيت، با گستردگي كانديداها مواجه هستند و در مقابل اصلاح‌طلبان، بجز سه نفر بالا، حاضر به حضور در عرصه انتخابات نيستند.

محافظه‌كاران كه در گروه 6+5 تلاش دارند به كانديداي دوگانه برسند، اكنون با اين دشواري مواجه هستند كه چگونه «من»‌هاي محافظه‌كار حاضر درحوزه انتخابات را به سود دو نفر اصلي مورد تاييد كنار بكشند و برخلاف نظر عباس نيكويه در مصاحبه با آواي تات كه مي‌گويد محافظه‌كاران پيمان نامه انصراف به سود ديگري به امضاء رسانده‌‌اند كه در صورت اجماع حاضران در جلسات مرضي‌‌الطرفين انصراف بدهند، به نظر نمي‌رسد كه هيچ كدام حاضر به كناره‌گيري باشند. در مقابل اما ده گروه از اصلاح‌طلباني كه در جلسات احزاب دوم خردادي شركت مي‌كنند، حتي اگر اعتقاد قلبي به عليخاني‌ها نداشته باشند، اما چاره‌اي جز حمايت‌و همراهي ندارند چرا كه اصولاً كانديداي ديگر وجود ندارد و حاج داود محمدي، كانديداي حزب اعتماد ملي نيز حاضر به حضور در جمع آنها نيست.

حاج داود محمدي اگر چه بيشترين نزديكي را به اصلاح‌طلبان دارد و از سوي يك حزب اصلاح‌طلب حمايت مي‌شود، اما تمايل چنداني نشان نمي‌دهد كه مرز خود را با بخش‌هاي از محافظه‌كاران آشكار كند تا جايي كه هفته‌نامه آواي تات كه در60 شماره خود بيشترين حملات را به اصلاح‌طلبان انجام داده است، در تاكتيك انتخاباتي از اتحاد عباس نيكويه محافظه‌كار با حاج داود محمدي اصلاح‌طلب حمايت مي‌كند و حتي تلويحاً مي‌گويد كه عباس نيكويه تمايل دارد بجاي ائتلاف با يك محافظه‌كار با حاج داود محمدي ائتلاف كند.


از سوي ديگر، بخشي از محافظه‌كاران به دنبال آن هستند كه سيد محمدابوترابي، نماينده فعلي محافظه‌كاران قزوين در مجلس هفتم را از قزوين دور كرده و به تهران بفرستند تا در ائتلاف محافظه‌كاران تهران به عنوان سرليست انتخاباتي طيف‌هاي سنتي محافظه‌كاران قرار گيرد و دائماً سيگنال مي‌فرستند كه در صورت آوردن راي بالا از تهران، نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، مي‌تواند با حمايت آنها كانديداي رياست جمهوري شود و براي باردوم رييس جمهور ايران اسلامي از شهر قزوين باشد؛ چيزي كه شيخ معتدل محافظه‌كاران با شك و ترديد به آن نگاه مي‌‌كند و ترجيح مي‌دهد كه در قزوين بماند و كانديدا شود تا در دام احتمالي هم مسلكان خويش در قزوين نيفتد كه او را متهم به صبوري بيش از حد و عدم موضع‌گيري عليه اصلاح‌طلبان مي‌كنند و نماينده‌اي خنثي مي‌دانند.

با اين وجود، يك طيف در درون محافظه‌كاران، نه اعتقاد به محمد ابوترابي دارد و نه اعتقاد به عباس نيكويه. آنها كه خود را حزب‌ا... مي‌نامند، معتقد هستند، قنبري كه به توصيه‌ي وزير كشور براي كانديداتوري به قزوين آمده است و از مدت‌ها پيش ستاد خود را در دفتر يك هفته‌نامه محلي محافظه‌كار بر پا كرده است، مي‌تواند كانديداي سودآوري براي آنها باشد و اگر داود محمدي اصلاح‌طلب نيز در كنار وي قرار گيرد، به احتمال زياد مي‌تواند بخشي از آراء وي را نيز بنام خود در صندوق‌هاي آراء بريزد؛ چيزي كه حاج داود محمدي، تمايل چنداني به اتحاد با وي نشان نمي‌دهد، اگر چه بر طبق خصلت خاص خود، آنها را نيز از خود دور نمي‌كند.

اما آنچه كه محافظه‌كاران را نگران كرده است، وجود كانديداهايي چون غلامحسين ميرباقري است كه به هيچ عنوان قصد كنارگيري از كانديداتوري ندارند و به رغم آنها متوهم شده اند كه هم اكنون 80 هزار راي در آستين خود دارند.

محافظه‌كاران اكنون نگران محمددوست هستند كه مي‌گويند حمايت‌هاي گسترده‌اي در تهران دارد و نمي‌توانند وي را كه بخاطر ندادن پست استانداري جريح‌كرده‌اند، از انتخابات دور كنند و از طرفي مانده‌اند با انصاري، برادر دبير پيشين موتلفه در قزوين و شيخ عباسي، رييس حوزه علميه قزوين چكار كنند. عباسي اكنون شبكه حوزه علميه قزوين را در دورترين روستا‌هاي استان در اختيار دارد و مي‌تواند با كمك شاگردان خود معادله‌هاي محافظه‌كاران را به هم بريزد.

اصلاح‌طلبان اما هيچ كدام از اين مشكلات را ندارند با سه كانديداي خود به نحوي كنار خواهند آمد. يا همه جمع مي‌شوند در ستاد پدر وپسر، يك يا هر دو عليخاني را به مجلس مي‌فرستند و يا با فشار از بالا، داود محمدي را در كنار يكي ازعليخاني‌ها مي‌نشانند و در صورت رفتن ابوترابي به تهران هر دو را راهي مجلس مي‌كنند؛ با اين وجود ترميم شوراي مركزي اعتماد ملي در استان و يكدست كردن كرد‌ها و لرها در ستاد مركزي قزوين، اين احتمال را كه شيخ و حاج داود در كنار هم بنشينند به يك رويا تبديل كرده است: رويايي كه اگر وبلاگ نويس «انتخابات هشتم» درست گزارش كرده باشد، قدم‌هاي اوليه آن را حاج‌داود محمدي در شهر اقباليه برداشته است، واقعيتي كه در كذب بودن آن زياد نمي‌توان شك كرد. »

حضور افراد مستقل مثل دكتر نوروزي و پيشرويان نيز در انتخابات تا حدودي مشكلاتي را براي هر دو جناح موجود در قزوين ايجاد كرده است. آن طور كه وبلاك Qazvinnewsblokspot گزارش كرده است ، دكتر نوروزي با ايجاد يك موسسه به دنبال آن است كه شمالي‌ها را انسجام بخشد و برخلاف دوره قبل كه با چهارده هزار راي نتوانست، كاري از پيش ببرد، اين بار تلاش مي‌كند با ايجاد حسن ناسيوناليستي شمالي‌ها، به عمارت مجلس راه پيدا كند.


علي پيشرويان نيز اگر چه به صورت رسمي وقطعي حضور خود را در انتخابات اعلام نكرده است، ولي به نظر مي‌رسد با چاپ اولين شماره ماهنامه «مينوي خرد» ، مي‌خواهد به نوعي عرصه عمومي را در خطاب خود قرار دهد تا بتواند حتي اگر آراء لازم را در انتخابات بدست نياورد، به عنوان يك چهره مطرح شود.

با اين وجود عرصه انتخابات هميشه كانديداهاي پنهان ديگري نيز دارد كه معمولاً به عادت مألوف ايرانيان، دقيقه 90 صداي دهل خود را به گوش انباي بشر مي‌رسانند. بايد منتظر ماند و ديد بازي دردقيقه 90 به سود كدام كس يا جناح تمام خواهد شد.