تصمیم سخت گروه پنج به علاوه شش

امير علي رضايي

با شدت گرفتن تب وتاب انتخابات در سطح کلان کشور و اعمال برخی تنگ نظری ها ،استان قزوین نیز از این قایده مستثني نبوده وبا تصمیم دشوار گروه پنج به علاوه شش برتب وتاب انتخاباتی خود افزوده است .

تصمیم گروه پنج به علاوه شش مبنی بر انتخابات غیر رسمی دو گزینه نهایی خود به نام های محمد حسن ابوترابی فرد و عباس محمد دوست، پروسه انتخابات راوارد فازجدیدی کرده است. برخی اصول گرا ها و دوستان نیکویه، این تصمیم را حذف تدریجی عباس نیکویه، قلمداد می کنند؛ زیرا قبل از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد ودر بحبوحه ی عرض اندام کردن مدعیان اصلاح طلب در دو دوره متوالی از سوی مردم قزوین با رای خوبی وارد پارلمان محلی« شورا» شود و هنوز اذهان مردم قزوين مصاحبه هاي داغ و جنجالي نيكويه در پاسخ گويي شفاف به اظهارنظرهاي ناصواب دوم خرداديهاي استان را از ياد نبرده است و از اين رو اين سوال را مطرح مي كنند. اگر ديوار معاونت سياسي امنيتي استانداري آن قدر كوتاه بود كه بعد از يك سال انتظار به جهت خارج كردن آن از دست نيروهاي مدعي اصلاح طلب فقط به مدت كوتاهي اين پست در اختيار عباس نيكويه قرار بگيرد! چرا مقدمات استعفاي ايشان را از نمايندگي مردم شهر قزوين در پارلمان محلي شورا فراهم كردند.

زيرا هنوز برخي اعتقاد دارند كه عباس نيكويه به خواست و اراده خود از پست معاونت سياسي و امنيتي استانداري استعفا نداده بلكه برخي حضرات به جهت ايجاد رقابت سياسي با برخي نيروهاي منتقد دولت از وي درخواست نموده اند تا از پست معاونت سياسي امنيتي كناره گيري كند.

تصميم دوستان سياسي نيكويه منجر به استعفاي پي در پي او از شوراي شهر قزوين و معاونت سياسي امنيتي استانداري شد تا به اميد اين كه او بتواند با تكيه بر صندلي سبز مجلس در جهت تقويت اصولگرايان بكوشد.

اما اين انتخاب نوعي وزن كشي سياسي بوده و گروه پنج به علاوه شش شايد براي خود دليلي هم داشته باشند اما اين تصميم بدون هيچ زحمتي گرفته شده! نگارنده خداي ناكرده قصد ندارد كه بگويد وزن سياسي كدام يك از نيروها بيشتر از ديگري است.

اما آنچه در اين ميان حائز اهميت است اينكه چرا با موقعيت مناسب و عالي كه جناب ابوترابي فرد در بين نيروهاي اصولگراي تهران داشت حاضر نشد از حوزه انتخابيه تهران خود را كانديداي مجلس هشتم كند تا ميدان براي نيروهاي تازه نفس ديگري باز شود. تا امروز مردم اين نگراني را احساس نكنند.

سياسيون استان خوب مي دانند كه عباس نيكويه كه سالهاي سال به عنوان " ليدر" بخشي از نيروهاي اصولگرا قزوين در ائتلاف بزرگ پيروان ولايت و رهبري " آنها را رهبري كرده امروز جز پذيرش اين تصميم گروه پنج به علاوه شش چاره اي ديگر ندارد زيرا از يك شخصيت سياسي كه سالها سرد و گرم بازار سياست را چشيده بعيد و دور از انتظار است كه خود را از حلقه جمعي جدا كند. و ازهمين رو در گفتگو با روزنامه ولايت مي گويد" بازهم مطيع راي جبهه اصولگرايان متحد هستم" و نيز اظهار مي دارد" هر تصميمي گروه پنج به علاوه شش بگيرد از آن حمايت مي كنم".

عباس نيكويه در پاسخ به سوال خبرنگار همين روزنامه كه از وي مي پرسد، آيا احتمال برگشتن شما به پست قبلي" معاونت سياسي امنيتي استانداري" وجود دارد با " عزت نفس" مي گويد: به نظر من برگشتن به پست قبلي خلاف قانون است.

وي در ادامه دلايل آن را نيز ذكر مي كند؛ اما نكته اصلي اين جاست، تاثير گذاري نيكويه در اداره سياسي استان قابل كتمان نيست؛ زيرا سيداحمد نصري استاندار قزوين بعد از انتصاب خود به مدت 11 ماه به دنبال گزينه اي قوي براي ليست معاونت سياسي امنيتي بود و بعد از كلي گزينش و مطرح كردن چندين نفر در نهايت توانست با معرفي ايشان معاون سياسي خويش را انتخاب كند، بعد از استعفاي ايشان و گذشت 5 ماه و با معرفي چندين نفر هنوز نتوانسته است با توجه به ضرورت داشتن معاون سياسي امنيتي استانداري در موقع انتخابات، شخصي را براي اين پست برگزيند.

صدور حكم انتصاب نيكويه به عنوان كارشناس ارشد سياسي استانداري دقيقاً چند روز بعد از استعفا سبب شد تا كارهاي معاونت سياسي امنيتي برزمين نماند و همين سبب شده است كه استاندار ديگر از نبود معاون سياسي امنيتي احساس نگراني نكنند.

حذف تدريجي نيكويه باهر ترفند و دسيسه اي كه باشد سبب خشنودي گروههاي دوم خردادي خواهد شد.

براي جلوگيري از هر پيشداوري و متهم شدن به دفاع از نيكويه، اعتقاد دارم كه گروه" پنج به علاوه شش جبهه متحد اصولگرايان" از سوي بخشي از گروههاي اصولگرا، نمايندگي دارد و نه همه اصولگرايان و هنوز هستند، افرادي كه بنا به تشخيص و تكليف سياسي- ديني پادرميان نهاده و بر سر عهد و وفاي خود كه همان خدمت به مردم و كشور است، پايبند و استوارند.

منبع: "هفته نامه تاك"